Friday, July 25, 2008

Defectul indicelui Big Mac

"Inventat" de revista The Economist si actualizat o data pe an, in luna iulie, indicele Big Mac are pretentia ca stabileste paritatile corecte intre diferite valute si dolarul american. Ideea de baza este ca pretul unui hamburger Big Mac trebuie sa fie la fel peste tot in lume: daca acesta costa in America 3,41 USD, iar in Rusia 52 ruble, atunci cursul usd/rubla trebuie sa fie 15,25. Se compara cu cotatia momentului si se da verdictul: dolarul este subevaluat sau supraevaluat in raport cu....

Recent (iulie 2008), The Economist a actualizat indexul pe pagina sa web.

http://www.economist.com/finance/displaystory.cfm?story_id=11793125

Succint, valutele europene sunt supraapreciate, iar cele asiatice subevaluate. In afara de dolarul australian, nimic nu bate cu nimic.

Indexul a comportat cateva critici de-a lungul timpului.
Critica mea: McDonald's poate practica marje diferite de profit, in conditii de cost egale (desi diferentele salariale nu sunt de neglijat). Sa luam numai populatia Chinei... Ce fericiti ar fi cei de la McDonlad's daca numai un sfert din populatia Chinei ar ingurgita un hamburger pe zi, in drum spre serviciu. In aceste conditii, la volum ridicat, marja ar putea scadea drastic fata de alte tari.

Acelasi lucru este valabil si pentru alte produse/servicii: drepturile de autor si proprietatea intelectuala, de pilda.
Daca costurile pe care le incumba nu ar fi asa ridicate, nici pirateria n-ar fi asa mare. Oare cat o costa un film pe DVD in China?

No comments: